پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215223
چهارمحال و بختياري به پويش "قليان‌ها را گلدان کنيم" پيوست
تاریخ انتشار : 1395/03/25 11:06:58
نمایش : 1440
پويش"قليان‌ها را گلدان کنيم" بصورت کشوري و به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در حال انجام است، اين پويش به‌منظور اطلاع‌رساني از عوارض مصرف قليان صورت گرفته که اخيرا چهارمحال و بختياري نيز به اين پويشش پيوست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر مرتضي هاشم‌زاده رئيس دانشگاه علوم‌پزشکي شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با اشاره به اينکه پويش"قليان‌ها را گلدان کنيم" بصورت کشوري و به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در حال انجام است افزود: اين پويش به‌منظور اطلاع‌رساني از عوارض مصرف قليان صورت گرفته است.

هاشم‌زاده،‌ فعال‌سازي و ارائه خدمت کلنيک‌هاي مشاوره ترک دخانيات در مراکز شهرستان‌ها، استمرار نظارت بر تعطيلي و ممنوعيت فعاليت قهوه‌خانه‌ها و مراکز عرضه قليان در سطح استان، جلوگيري از عرضه قليان به صورت غيرقانوني و مخفيانه با همکاري دادستان و اداره اماکن نيروي انتظامي و تعطيلي و برخورد قانوني با بيش از ۱۵۰مورد از صنوف متخلف را اقدامات صورت گرفته در راستاي تحقق اهداف اين پويش در چهارمحال و بختياري عنوان کرد.

 



رئيس دانشگاه علوم‌پزشکي شهرکرد، انجام نظارت بر ممنوعيت تبليغ دخانيات در سطح عرضه و برخورد با متخلفين و صدور بيش از ۲۷۰، مورد اخطاريه، اطلاع‌رساني و آموزش‌هاي عمومي جهت گروه‌هاي هدف در خصوص مضرات مصرف دخانيات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم دخانيات و تعطيلي بيش از ۳۰ مورد از اماکن و مراکز تهيه و توزيع موادغذايي متخلف که اقدام به مصرف دخانيات در محل کار نموده‌اند به خصوص نانوايي‌ها و توزيع هشدارهاي ممنوعيت مصرف دخانيات در مراکز و اماکن عمومي و ادارات دولتي و خصوصي و کارخانجات استان به تعداد ۲۰ هزار برگ را از ديگر اقدامات انجام شده در راستاي کاهش مصرف قليان برشمرد.
 
 
به گفته وي، افراد سيگاري که به طور متداول ‌۸ تا ‌۱۲ نخ سيگار در روز مصرف مي‌‌کنند، به طور متوسط با ‌۴۰ تا ‌۷۵ پُک که به مدت ‌۵ تا ‌۷ دقيقه به طول مي‌انجامد، حدود ‌۵ تا ۶ ليتر دود استنشاق مي‌‌کنند و اين در حالي ‌است که مصرف‌کننده قليان در هر وعده مصرف که به طور متداول ‌۲۰ تا ‌۸۰ دقيقه طول مي‌کشد، حدود ‌۵۰ تا ‌۲۰۰ پُک مي‌زند که هر پک به طور متوسط حاوي ‌0.15 تا يک ليتر دود است.
 



وي خاطرنشان کرد: همچنين ضرر و عوارض جسمي و رواني استعمال قليان از سيگار و ساير مواد دخاني نه‌تنها کمتر نبوده بلکه ميزان و نوع عوارض آن بيشتر و متنوع‌تر مي‌باشد و اين باورهاي غلط در مورد مصرف قليان در جامعه و بخصوص جوانان و نوجوانان رواج داشته و باعث افزايش شيوع مصرف قليان در جامعه بخصوص در بين دختران و زنان شده است.


هاشم‌زاده در چنين شرايطي آگاهي دادن به جامعه از طرق مختلف و بخصوص به جوانان و نوجوانان در زمينه باورهاي غلط و مضرات استعمال قليان را از وظايف کليه سازمان‌ها، ادارات و کارکنان دانست و آنان را براي پيوستن به اين پويش و کمک به اطلاع‌رساني وسيع در خصوص مضرات مصرف قليان در جامعه بويژه براي جوانان دعوت نمود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html